dinsdag 6 maart 2018

Goddelijke walnoten-kruidcake met honingglazuur en sukade

Taart vind ik iets voor een feestje, maar cake mag van mij altijd. Dus ook op een gewone doordeweekse dag. Die fleurt daar alleen maar van op! Van vind jij?

Twijfel je nog? Stop, wacht!

Misschien moet je eerst deze goddelijke walnoten-kruidcake bakken en dan pas antwoord geven op mijn vraag. Wedden dat je het na het proeven van de cake helemaal met me eens bent?!



Goddelijke walnoten-kruidcake met honingglazuur en sukade





Wakker liggen van cake


Herken jij je hierin? Af en toe is er weleens een nacht dat je te onrustig bent om snel in slaap te vallen. 

Van anderen krijg je dan het advies: "Als je niet kunt slapen, moet je aan iets heel leuks denken en dan komt de slaap vanzelf!"

Nou, ik kan je verzekeren dat dat voor mij niet altijd opgaat. Want iets leuks, dat heeft bij mij steevast met lekker eten te maken. En als ik daaraan denk, wordt inslapen nog moeilijker...

Laten we bijvoorbeeld het onderwerp van dit blog nemen, cake (leuk genoeg toch?). 

Als ik me daarop focus 's nachts, kan ik het slapen echt wel vergeten. 

In de eerste plaats ga ik dan dagdromen - alhoewel, nachtdromen is meer van toepassing, maar dan wel klaarwakker - van een lekkere kop warme thee met een dikke plak cake. 

En als ik niet anders kan dan toegeven dat dat er helaas niet in zit, dan ga ik recepten liggen bedenken voor de cake die ik de volgende ochtend beslist wil gaan bakken. Als ik na zo'n slechte nachtrust tenminste nog uit bed kan komen...


Cakebakboek


's Nachts denken aan cake is dus niet zo'n slim plan. 

Als klein kind wist ik dat eigenlijk al. Ik kan me herinneren dat ik als zesjarige bij tijd en wijle obsessief naar cake lag te verlangen in mijn bed.

De boosdoener was een prentenboekje dat ik soms stiekem las in het licht dat door een kier vanuit de gang mijn kamer binnen scheen. Het luisterde naar de voor zichzelf sprekende titel 'Jan Klaassen bakt een cake'. Je voelt hem al aankomen: het verhaal had niet veel om het lijf. Maar de plaatjes, die waren zo verleidelijk...

Dat cakeblik met dat verrukkelijke beslag druipend over de randen, die keuken vol gekliederd met de lekkerste ingrediënten, Jan Klaassen die alles oplikte. 

Zoals dat gaat in kinderboeken mislukte de cake - Jan Klaassen viel in slaap voor de deur van de oven met alle gevolgen van dien - maar Katrijn maakte alles weer goed door onverwacht thuis te komen met een bij een vriendin gebakken cake. 

En dus volgde er weer zo'n smakelijke tekening. Precies, die geurige mok thee met een dikke plak cake!


Wakkerligcake met mijn eigen specerijenmengsel, walnoten, honingglazuur en sukade


Al brengt een cakenacht me dus niet veel nachtrust, aan die van laatst heb ik wel een fantastisch cakerecept overgehouden: voor een kruidcake met honing en walnoten. En daar profiteren jullie vandaag van!


De walnoten voor mijn cake liggen al klaar


Mijn walnoten-kruidcake is heerlijk zacht, smeuïg en sappig van structuur door het gebruik van zonnebloemolie. Maar de boter ontbreekt ook niet, want die romige botersmaak sluit perfect aan bij het overheerljke specerijenmengsel dat ik samenstelde. 

Geurige Ceylonkaneel, pittig gemberpoeder, kardemom, kruidnagel en nootmuskaat: in de juiste verhoudingen en de juiste hoeveelheden maken ze een juweeltje van deze walnotencake. 

De honing, de sukade en de twee soorten basterdsuiker zorgen voor de zoetheid, al is die beslist niet overheersend.


Kortom een droom van een cake!



Recept Walnoten-kruidcake met honingglazuur en sukade


Goddelijke walnoten-kruidcake met honingglazuur en sukade


Ingrediënten voor een cake met een bodem van ±27 cm:


Voor de cake:

  • 75 gram walnoten
  • 90 gram zachte roomboter
  • 120 gram zonnebloemolie
  • 125 gram witte basterdsuiker
  • 100 gram bruine basterdsuiker
  • 30 gram vloeibare honing
  • een mespunt zout
  • 1,5 theelepel gemalen kaneel, bij voorkeur Ceylonkaneel (zie mijn eerdere blog hierover)
  • 1/4 theelepel gemalen kruidnagel
  • 1/4 theelepel gemalen nootmuskaat
  • een mespunt gemberpoeder
  • een mespunt gemalen kardemom
  • 4½ ei, losgeklopt in een kopje
  • 225 gram zelfrijzend bakmeel
  • een beetje boter en bloem of zelfrijzend bakmeel voor het preparen van de bakvorm

Voor de garnering:

  • 125 gram poedersuiker
  • 3 eetlepels vloeibare honing
  • ±1 eetlepel koud water
  • 50 gram sukade
  • 30 gram walnoten 
  • 30 gram geschaafde amandelen

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 160°C (conventionele oven).
  2. Vet de cakevorm in met boter en bestuif hem vervolgens met een dun laagje bloem.
  3. Hak de walnoten (voor het beslag) vrij grof.
  4. Klop in een beslagkom de boter en de olie romig met de mixer.
  5. Voeg het zout, de twee suikersoorten, de honing en de specerijen toe en klop door totdat er een smeuïge massa ontstaat.
  6. Klop één voor één de eieren door de botermix. Los elk ei eerst goed op alvorens het volgende toe te voegen. 
  7. Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de kom en schep of klop het door het beslag.
  8. Schep ook de walnoten door het beslag.
  9. Doe het beslag over in de cakevorm.
  10. Bak de cake in 65 à 70 minuten gaar en licht bruin. Draai de oven op het einde eventueel 10° lager als de cake te bruin dreigt te worden. De cake is gaar zo gauw een erin gestoken satépen er schoon uit komt. Bak de cake niet te lang. Hij moet nog een beetje sappig en spekkig blijven en nauwelijks korstjes hebben.
  11. Rooster het amandelschaafsel goudbruin in een koekenpan zonder vet. Hak de walnoten voor de garnering in stukjes.
  12. Roer van de poedersuiker, de honing en het water een stevig glazuur zonder klontjes.
  13. Stort de cake op een rooster. Laat hem niet afkoelen voordat je hem garneert; dan trekken de smaken van het glazuur beter in het gebak. 
  14. Prik met de satépen her en der vrij diepe gaatjes in de cake. Heerlijk als die zich zo meteen volzuigen met glazuur. 
  15. Bestrijk de cake met het glazuur. Verdeel de walnoten, het amandelschaafsel en de sukade over het glazuur voordat het de kans krijgt hard te worden.
  16. Laat de cake afkoelen. 

Tips:

  1. Zoals de meeste baksels met specerijen, is ook deze walnoten-kruidcake pas echt op zijn best de dag nadat hij gebakken is. Dan hebben alle smaken uitgebreid de kans gehad om zich optimaal te ontwikkelen! Kun jij zo lang wachten met proeven?
  2. Volg de link 'cake' voor nog meer heerlijke cakerecepten!

Geen opmerkingen: