donderdag 23 november 2017

Zalige zalmhapjes: romige zalmsalade in krokante cupjes

Feestelijk, snel, makkelijk, verrukkelijk. Ik kan alleen maar positieve beschrijvingen bedenken voor deze hapjes van krokante cupjes gevuld met romige zalmsalade. Vandaar dat ik ze maar 'zalige zalmhapjes' heb genoemd. Dat klinkt ook zo lekker!


Ik maak deze hapjes minstens enkele malen per jaar. Gedurende het hele jaar, maar toch nét iets vaker in de kersttijd. Voor de borrel, als amuse, als hartig gerechtje bij een high tea of zo maar, om te snoepen!

Ga jij ze ook maken om je vrienden en familie met kerst te verwennen? Met deze zalige zalmhapjes kan ik je in elk geval een Zalig Kerstfeest garanderen!


Recept Zalige zalmhapjes: romige zalmsalade in krokante cupjes


Zalige zalmhapjes: romige zalmsalade in krokante cupjes


Ingrediënten voor 24 stuks:

  • 1 blikje roze zalm zonder graat
  • 2 flinke eetlepels mayonaise of light mayonaise
  • 2 flinke eetlepels net niet helemaal stijfgeklopte slagroom (zonder suiker)
  • enkele eetlepels versgeperst en gezeefd citroensap (naar smaak)
  • versgemalen zwarte peper
  • zout
  • 24 hazelnoten zonder vliesjes
  • 1 doosje krokante cupjes (bijvoorbeeld van Jos Poell)
Bereiding:
  1. Giet het blikje zalm af en prak het visvlees in een kom goed fijn.
  2. Meng er de mayonaise, het citroensap, een klein beetje zout en wat peper doorheen. Proef even of er voldoende citroensap in de salade zit; hij moet lekker fris smaken.
  3. Schep de slagroom voorzichtig door de zalmsalade. Nu wordt hij heerlijk luchtig.
  4. Laat de salade goed koud worden in de koelkast.
  5. Leg ondertussen de hazelnoten in een kleine koekenpan (zonder toegevoegde vetstof). Verwarm ze zachtjes en rooster ze goudbruin en krokant. Schep ze tijdens het roosteren regelmatig om. Neem de geroosterde hazelnoten uit de pan en laat ze afkoelen.
  6. Verdeel vlak voor het serveren de zalmsalade over de saladecups. Garneer elk hapje met een hazelnoot. 
Tip:
Je kunt nog veel meer lekkere gerechtjes maken met deze heerlijke zalmsalade. Nieuwsgierig? Houd dan dit blog in de gaten. Ik zal de recepten binnenkort posten!


Slawraps gevuld met romige zalmsalade




Elegante zalmsandwiches voor je kerst-high tea

2 opmerkingen:

Annah zei

Hallo Machteld,

Aanstaande zaterdag 2 december maak ik een dinertje voor vrienden.
Als hapje vooraf wil ik deze zalige zalm cupjes maken. Is de zalm zacht genoeg om in de cups te spuiten? Dat lijkt
me namelijk mooi uitzien.
Groetjes Lidwien

Culinaire Bagage zei

Leuk dat je deze zalmhapjes gaat maken! Ik vrees alleen dat het spuiten van de zalmsalade niet het gewenste resultaat gaat opleveren, al heb ik het nooit zelf geprobeerd. De salade is vrij zacht en niet 100% glad. Toefjes, zeker als ze met een kartelmondje worden gespoten, houden hun vorm niet goed, denk ik. Ik gebruik altijd twee theelepeltjes voor het vullen van de cupjes. Veel succes met je dinertje!