donderdag 10 augustus 2017

Toastjes met gedroogde ham en een frisse artisjokkencrème

Spaanse pata negra en serranoham, Italiaanse San Daniele en parmaham, Belgische gandaham, Limburgse Livarsjink: het zijn allemaal voorbeelden van verrukkelijke gedroogde hammen.

 
Dun gesneden zijn ze heerlijk als hapje bij de borrel. En natuurlijk smaken ze erg lekker op een sneetje ambachtelijk desembrood.


Zelf serveer ik ze regelmatig ook op toast. Het allerlekkerste vind ik de combinatie gedroogde ham, dunne olijfolietoast en een heel speciale, frisse crème van artisjokken.


Toastjes met gedroogde ham en een frisse artisjokkencrème


Het verschil tussen artisjokkenbodems en artisjokkenharten


Ik maak die artisjokkencrème zelf. 

Het recept is heel eenvoudig. De basis wordt gevormd door gepureerde artisjokkenbodems. 

Waarschuwing: koop voor dit recept niet per ongeluk artisjokkenharten. Die zijn te vezelig en niet mooi te pureren tot een glad sausje. 

Ik heb een foto gemaakt van mijn artisjokkenbodems, voordat ik ermee aan de slag ging. Ze zijn gewoon verkrijgbaar in blikjes in de supermarkt. Je zou ook zelf artisjokken kunnen koken en schoonmaken, maar dat is zo veel werk. En de kosten kunnen behoorlijk oplopen...


Artisjokkenbodems


Het pureren van de artisjokkenbodems


Voor het pureren heb je wel een foodprocessor nodig. Ik gebruik altijd het handige kleine kommetje dat de fabrikant heeft meegeleverd. Misschien red je het ook met de staafmixer, maar dat heb ik nooit geprobeerd.

Naast artisjokkenbodems gaan er nog een paar eetlepels olijfolie, citroensap en mayonaise door de artisjokkencrème. Maal er wat zwarte peper overheen en klaar!


Frisse artisjokkencrème


Je kunt je artisjokkencrème ruim voor het serveren al maken. Bewaar hem afgedekt in de koelkast totdat je hem nodig hebt.

De toastjes op de foto's komen van de Oil & Vinegar bij mij in de buurt. Ze bevatten niet te veel zout. En dat is belangrijk voor dit recept. De gedroogde ham is immers al zout genoeg!

Stel je hapjes pas vlak voor het serveren samen. Zo blijft de toast lekker krokant.


Wanneer komen deze toastjes met gedroogde ham van pas? 


Ik serveer ze vaak als borrelhapje of als amuse.

Als ik serranoham gebruik mogen ze op mijn tapaplank (pata negra vind ik vaak wel erg duur...).

Ook leuk: maak deze toastjes eens als hartig hapje bij een zomerse high tea, een feestelijke brunch (bijvoorbeeld voor kerst of Pasen) of een picknick!

Of wat dacht je van oudejaarsavond? Spectaculair bij de champagne!

Nog één laatste tip: ga liever niet voor een rauwe ham die gerookt is. Die smaakt heerlijk op toast, maar is niet zo lekker in combinatie met de artisjokkencrème. Iets voor een andere gelegenheid dus.

Hieronder vind je het complete recept voor mijn hamhapjes met artisjok. Geniet ervan!


Recept Toastjes met gedroogde ham en een frisse artisjokkencrème


Toastjes met gedroogde ham en een frisse artisjokkencrème


Ingrediënten (de hoeveelheid hapjes hangt af van de maat toastjes die je gebruikt):

  • 150 à 200 gram flinterdun gesneden gedroogde ham
  • 1 zakje toastjes (ik gebruikte olijfolietoast)
  • 125 gram gare artisjokkenbodems (op vocht, niet in olie; uit blik)
  • ±2 eetlepels frisse mayonaise
  • ±1 theelepel citroensap
  • ±1 eetlepel extra vergine olijfolie
  • versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Pureer alle ingrediënten vanaf de artisjokkenbodems tot en met de peper samen in de foodprocessor. De artisjokkencrème moet mooi zalvig worden en er mogen geen stukjes meer in zitten. Proef en voeg eventueel nog een beetje extra van een of meer smaakmakers toe.
  2. Besmeer de toastjes elk met wat artisjokkencrème. Beleg ze met een plakje ham. Maal er nog wat zwarte peper overheen als je dat lekker vindt.

Tips:

  1. Wat kun je nog meer doen met die heerlijke artisjokkencrème? Hier in huis vinden wij hem ook verrukkelijk bij een gegrilde kalfsentrecote of even door de bloem gewentelde en daarna kort in olijfolie gebakken kalfsschnitzeltjes! 
  2. Op dit blog kom je regelmatig recepten tegen met artisjokken. Ik ben er dol op! Klinken een salade van cherrytomaatjes, artisjokkenharten, zwarte olijven en verse kruiden en een maaltijdsalade van gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla jou ook zo lekker in de oren?

Salade van cherrytomaatjes, artisjokkenharten, zwarte olijven en verse kruiden


Maaltijdsalade van gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla


Geen opmerkingen: