dinsdag 6 juni 2017

Italiaanse linzenschotel met tomaat, paprika en venkelzaad

Dagje vegetarisch? 


Zet dan deze zomerse Italiaanse linzenschotel met tomaat en paprika op tafel. Hij smaakt heerlijk mediterraan door de toegevoegde tijm, het venkelzaad en een flinke scheut extra vergine olijfolie.


Ook handig: hij is in no time klaar!


Italiaanse linzenschotel met tomaat, paprika en venkelzaad


Droge peulvruchten?


Peulvruchten, ik hou ervan. Maar manlief heeft er een enorme aversie tegen. 

De belangrijkste reden: hij vindt ze te droog. En daar kan ik in komen. Als je peulvruchten puur eet of met alleen maar wat uitgebakken spekjes erdoorheen, dan heb je heel wat glazen vocht nodig om ze weg te spoelen...


Betrapt op het snoepen van kapucijners


In het verleden at ik mijn peulvruchten dus vooral op dagen dat Victor niet thuis was.

Totdat hij op een dag eerder thuiskwam dan verwacht. Ik werd op heterdaad betrapt. Mét een pan vol met kapucijners!

Die maak ik altijd klaar niet alleen met de hierboven al vermelde spekjes, maar met ook nog eens een grote hoeveelheid tomatensaus en krokante stukjes paprika. Heerlijk smeuïg en sappig, zo vind ik zelf. 

Hongerig als hij was, was mijn man bereid voor één keer een hapje te proeven. En wat bleek?

Hij vond de "kapucijners à la Machie" niet alleen acceptabel, maar zelfs bijzonder lekker! 

Het gerecht is sindsdien een welkome recidivist op ons menu. Het recept vind je elders op dit blog; ik schreef er een dik jaar geleden al eens over.


Kapucijnerschotel met tomatensaus, paprika en spekjes


Sappige en smeuïge gerechten met peulvruchten


Inmiddels ben ik zover dat ik Victor over de streep heb getrokken, zij het schoorvoetend en nog altijd met wat argwaan tegen zijn gehate peulvruchten. Alleen de echt sappige recepten krijgen zijn fiat.

Eén van die gerechten is deze Italiaanse linzenschotel. 

Op een pond gare linzen gebruik ik eveneens een pond tomaten, een hele pot geroosterde puntpaprika's en 2 flinke gefruite uien. 

Behalve sap bevat het eenpansgerecht ook veel smaak in de vorm van verse tijm, kruidige venkelzaadjes, een ruime hoeveelheid platte peterselie, versgeperst citroensap en geurige olijfolie.


Peulvruchten vegetarisch of met vlees


Ik serveer mijn linzenschotel regelmatig als vegetarisch gerecht. 

Maar soms zijn we meer in de vlees-mood. Dan geef ik er kruidige lamsgehaktspiesjes bij, die ik eveneens op smaak maak met venkelzaad. De combi is verrukkelijk! Een echte aanrader!


Lamsgehaktspiesjes met venkelzaad



Recept Italiaanse linzenschotel met paprika, tomaat en venkelzaad


Italiaanse linzenschotel met tomaat, paprika en venkelzaad


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 2 à 3 personen:

  • 500 gram gare linzen (uit blik of pot)
  • 2 uien, gesnipperd
  • 2 eetlepels pure olijfolie
  • 500 gram rijpe trostomaten
  • 1 pot ontvelde puntpaprika’s
  • 1 eetlepel versgehakte tijmblaadjes
  • 1½ theelepel venkelzaad, fijngestampt in de vijzel
  • ±2 eetlepels versgeperst citroensap
  • 4 eetlepels extra vergine olijfolie
  • een bos grof gehakte platte peterselie
  • zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Fruit de uien in een beetje pure olijfolie totdat ze goudbruin zijn.
  2. Kruis de tomaten in en dompel ze 20 seconden onder in kokend water. Ze zijn daarna gemakkelijk te ontvellen. Verwijder ook de pitjes en snijd het vruchtvlees in blokjes.
  3. Snijd de puntpaprika’s in reepjes.
  4. Voeg de linzen, de tomaten, de paprikareepjes, de tijm, het venkelzaad en het citroensap toe aan de gefruite uien en verwarm het geheel.
  5. Maak de linzenschotel, van het vuur af, op smaak met de extra vergine olijfolie, de peterselie en wat zout en peper. Voeg eventueel ook nog een beetje citroensap toe.

Tips:

  1. Als je er de lamsgehaktspiesjes bij geeft, zoals hierboven aangeraden, is het recept voldoende voor 4 personen.
  2. Serveer de Italiaanse linzenschotel ook eens als (vegetarisch) share-gerecht samen met een aantal andere lekkere hapjes. Of schep de linzen in kleine glaasjes en deel die uit als verrines tijdens een feestje.
  3. Nog een lekker vegetarisch recept met linzen? Probeer mijn Indiaas gekruide linzensoep eens!

Indiaas gekruide linzensoep

Geen opmerkingen: