woensdag 5 april 2017

Piepkuikens die je eerst marineert en dan pas roostert: een toprecept!

Dit zijn zonder twijfel de allerlekkerste piepkuikentjes die je ooit gegeten hebt!


Hoe dat zo komt? De kuikentjes gaan voordat ze in de oven worden geroosterd eerst in een pekelbad met fruitig citrusvruchtensap!


Van dat bad worden ze niet alleen heel fris, maar ook mals, supersappig en smaakvol!


Waarschuwing: als je dit gerecht op tafel zet tijdens de paasdagen, kun je ervan op aan dat er volgend jaar voor het paasdiner nog meer gasten aanschuiven… 😉


Gemarineerde en geroosterde piepkuikens


Breaking news: ik schrijf een kookboek!


Mijn trouwe volgers van Facebook weten het al een paar weken: ik ben bezig met het schrijven van een kookboek! Het wordt uitgegeven in samenwerking met de Facebook-pagina ‘Recepten uit Limburg’.

Een beetje geduld is wel nog vereist, want het boek komt pas in oktober in de handel. Dat lijkt lang als je zit te wachten om het te kopen, maar je begrijpt het al: ik kijk daar heel anders tegenaan. Er moeten nog bergen met werk verzet worden!

Het wordt het vijfde kookboek dat deze uitgever publiceert. Drie eerdere boeken stonden al bol van de – hoe kan het ook anders? – recepten uit Limburg! Heerlijk! En ik kan het weten, want in het derde boek figureerden al een aantal recepten van mijn hand…


Kookboek Recepten uit Limburg deel 3


Het vierde boek wordt een moederdag-uitgave. Ik hou je op de hoogte wanneer je het kunt bestellen!


Een feestelijk kerstkookboek met een Limburgse insteek


Ik zal niet geheimzinnig doen over het thema van Boek 5. Dat wordt een extra feestelijke kersteditie! Met maar liefst veertig overheerlijke recepten voor je kerstdiner, je kerstbrunch, je kerstborrel en natuurlijk oudejaarsavond.


Wij eten al weken kerstgerechten


Als je mijn blog een beetje bijhoudt, dan denk je misschien te weten wat wij hier in huis zoal gegeten hebben de laatste paar weken: Griekse stifado, Italiaanse pasta met gehaktballetjes, Thaise currysoep. En dat klopt ook allemaal wel. Maar daarnaast eten wij dus wekelijks ook een aantal typische kerstgerechten. Niet omdat ik de recepten nog moet bedenken – de meeste zitten al jarenlang in het Limburgse vakje van mijn culinaire bagage – maar ze moeten wel nog ‘even’ op een smakelijke manier gefotografeerd worden. Yep, ook de foto’s worden allemaal van mijn hand!


Koken voor mijn kookboek


Kun je je de situatie op zo’n ‘fotodag’ een beetje voorstellen? Waarschijnlijk niet helemaal. Laat ik dus een poging wagen om er een te beschrijven.

De ochtend begint standaard met het doen van de nodige inkopen. En daarna duik ik de keuken in. Al gauw geurt mijn huis naar kerstkonijn, feeststoofpot of een heerlijke taart.


Alle kerstgerechten op de foto


Tussen de bedrijven door richt ik op de keukentafel mijn ‘fotostudiootje’ in: ik leg een sfeervolle ondergrond klaar, zoek een mooi bordje uit, tover de kerstservetjes tevoorschijn, duikel wat kerstballen op, steek eventueel een kaarsje aan. De sfeer moet wel kerst uitstralen, ook al is het buiten inmiddels 20°.

Voor de ideale belichting van mijn feestgerecht flits ik mijn studiolamp aan en positioneer ik een reflectiescherm op de juiste plek. En dan is mijn 'poppenhuis', zoals mijn man dat altijd noemt, bijna klaar!


Een fotostudio in mijn keuken


Rest mij nog het bord mooi op te maken en dan kan ik mijn foto’s gaan schieten. Klik, klik, klik, klik; de een na de ander, vele tientallen. Want ik ga niet over een nacht ijs!

En ja, ondertussen zie je het al gebeuren. Al die lekkere hapjes. Die koelen af, die drogen uit, die zakken in, die smelten, die verleppen…

Nu moet je daar ook weer niet te veel van schrikken. Ik ben in de loop der tijd gelukkig heel vindingrijk geworden in het oppiepen van maaltijden. We laten ons ’s avonds al die gerechten echt nog wel goed smaken! Het leven van een foodblogger (én dus nu ook kookboekenschrijfster) blijft heus nog wel een lékker leven! Alle reden voor jou dus om zo rond etenstijd toch jaloers op mijn gezin en mij te zijn. 😋


Kerstpiepkuikens voorproeven


Want we smikkelen wat af hier! Zoals vorige week bijvoorbeeld. Toen stonden er kerstpiepkuikentjes op het menu.


Kerstpiepkuikens met een vrolijke aspergesalade


Ik was er al een dag eerder mee begonnen. Want piepkuikens, die marineer ik altijd eerst. Daar worden ze zo ontzettend lekker van!

Het idee voor die marinade vond ooit zijn oorsprong in mijn recept voor kerstkalkoen. Die marineer ik ook al sinds jaar en dag voordat hij de oven in gaat; lees mijn blog er maar op na.


De lekkerste piepkuikens worden voor het roosteren gemarineerd!


De marinade voor de piepkuikens is eigenlijk meer een soort pekel. Het is een waterbad met een ruime hoeveelheid zout en lekker veel citroen-, limoen- en sinaasappelsap. Het zoute water zorgt ervoor dat het vlees overal gezouten wordt en dus niet alleen aan de buitenkant; de pekel dringt helemaal naar binnen tot in de diepste vezels. Bijkomend voordeel is dat dat zout het vocht in het vlees optimaal vasthoudt, zodat het later in de oven niet kan uitdrogen. Het vruchtensap maakt het kippenvlees heerlijk mals en lichtfris. Je hoeft niet bang te zijn dat het te zuur en te zoet wordt. Alle smaken uit de pekel komen terug in het vlees, maar dan heel subtiel!


Piepkuikens in het pekelbad



Pas als mijn kippetjes een nachtje gepekeld zijn, mogen ze de oven in om goudbruin geroosterd te worden. Na een kleine drie kwartier zijn ze aan de buitenkant heerlijk krokant en vanbinnen supersappig en mals.


Kerst- of paaskuikens: what’s in a name?


Echt, dit recept moet je proberen! Ik zou zelfs willen voorstellen: wacht niet tot kerst. Ik geef je het uitgebreide recept nu al. Want dit feestelijke kipgerecht kan in deze tijd van het jaar ook. Wat dacht je van Pasen? Kijk maar op de foto hieronder: met een paasservetje erbij kun je je dit kippetje toch meteen al voorstellen op je eigen paastafel!


Recept Geroosterd piepkuikentje voor de paastafel


Gemarineerde en geroosterde piepkuikens


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 4 piepkuikens (450 à 500 gram per stuk)
  • 200 gram zout
  • 4 perssinaasappels
  • 2 citroenen
  • 2 limoenen
  • zwarte peper
  • een forse bos rozemarijn
  • olijfolie

Bereiding:

  1. Het marineren van de piepkuikens gaat het beste in een grote soeppan of een kleine emmer.
  2. Pers de citrusvruchten uit en bewaar niet alleen het sap, maar ook de uitgeperste karkassen.
  3. Schep het zout in de pan samen met het vruchtensap en de karkassen. Vermeng het geheel met 2 liter water. Leg de piepkuikens in de pan en vul de pan met nog meer water totdat de kuikens onderstaan. Roer nog een keer goed. Laat de kuikens zo 24 uur op een koele plek marineren. Door de marinade verdeelt het zout zich gelijkmatig door het vlees.  Het hoeft tijdens het braden dan ook niet meer gezouten te worden. De citrusvruchten proef je bijna niet, maar ze maken het vlees lekker mals en sappig.
  4. Verwarm een dag later de oven voor tot 200°C (liefst een heteluchtoven).
  5. Spoel de piepkuikens kort af met koud water.
  6. Ris de blaadjes van de takjes rozemarijn (houd daarbij een paar takjes apart). Kneus de blaadjes in een vijzel. Vermeng de kruiden met wat versgemalen zwarte peper en een flinke scheut olijfolie. Wrijf de kuikens in met het mengsel. Stop ook wat van het kruidenmengsel in de buikholtes.
  7. Leg de kuikens ruim uit elkaar op een ovenrooster.
  8. Schuif het rooster in de oven en plaats er een lekbak of verdiepte bakplaat onder. Schenk een bodempje kokend water in de lekbak. Leg de achtergehouden takjes rozemarijn in het water. 
  9. Braad de piepkuikentjes in ongeveer drie kwartier goudbruin en gaar. Draai voor een perfect krokant velletje je oven het laatste kwartier eventueel nog wat hoger of lager (dat kan per oven verschillen).Test de gaarheid door bij het gewricht van de poot in een kuiken te prikken. Is het vocht kleurloos, dan is het vlees gaar. Een andere manier is om te proberen of de poot makkelijk los te buigen is.
  10. De piepkuikentjes zijn het lekkerste direct nadat ze uit de oven komen, omdat de velletjes dan nog zo heerlijk krokant zijn.

Tip:

Je ziet op de foto dat ik er een salade bij serveerde. Heerlijk! Je maakt deze salade van kort gegrilde groene aspergepuntjes, beetgaar gekookte haricots verts, blokjes tomaat en een klassieke Franse vinaigrette in een handomdraai! Volgende keer het recept.


Kerstsalade van gegrilde groene asperges, haricots verts en tomaat





Geen opmerkingen: