donderdag 1 september 2016

Spaghetti aglio, olio e peperoncino; dat is Italiaans voor "smullen"!

Vaak ben ik zelf zo enthousiast over de recepten die ik je voorschotel, dat ik je aanraad meteen ermee aan de slag te gaan. Gisteren deed ik dat niet.

De reden hiervan? Natuurlijk niet dat de mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven niet lekker zouden zijn… Ik wilde gewoon dat je voor het bijgerecht nog even wachtte tot vandaag!


Want voor mij is een maaltijd met die sappige kleine hamburgertjes niet af zonder spaghetti aglio, olio e peperoncino! In goed Nederlands: spaghetti met knoflook, olijfolie en rode pepertjes.

Deze Italiaanse pasta is supersimpel om te maken en zo lekker! In Italië wordt hij altijd geserveerd als voor- of tussengerecht. Wat ik doe – hem als bijgerecht serveren – wordt daar als een culinaire zonde beschouwd, maar daar zit ik niet zo mee. 

Eet wat je lekker vindt; vrijheid, blijheid. Dat is mijn devies!

Bekijk snel het recept hieronder, want nu zeg ik wel: “Maak deze heerlijke spaghetti vanavond nog. En het spreekt voor zich: samen met de kruidige mini-hamburgertjes van gisteren!”


Buon appetito!


Recept Spaghetti aglio, olio e peperoncino


Hoe maak je spaghetti aglio, olio e peperoncino?


Ingrediënten voor een bijgerecht voor 4 personen:

  • 500 gram verse spaghetti (uit het koelvak)
  • zout of een paar bouillonblokjes
  • 2 Spaanse pepertjes
  • 2 à 3 teentjes knoflook, afhankelijk van de grootte
  • extra vergine olijfolie
  • een klein bosje peterselie

Bereiding:

  1. Breng in een ruime pan minimaal 2 liter water aan de kook met het deksel op de pan.
  2. Hak de knoflook zeer fijn.
  3. Verwijder de zaadjes en de zaadlijsten uit de pepertjes. Snipper ook de pepertjes zeer fijn.
  4. Hak de peterselie.
  5. Verwarm een eetlepel olie een beetje in een grote koekenpan of hapjespan met anti-aanbaklaag. Fruit hierin de knoflook en de Spaanse peper zachtjes gedurende een paar minuten.
  6. Ondertussen kookt het water. Voeg voldoende zout toe; de hoeveelheid is afhankelijk van je eigen voorkeur. Voor meer smaak zou je ook bouillonblokjes kunnen gebruiken. Nu mag de pasta in het water. Roer de spaghetti even los. Laat het water opnieuw aan de kook komen. Proef een spaghettisliertje en bepaal vervolgens of de pasta nog een minuutje langer moet koken of niet. Doe de spaghetti over in een vergiet.
  7. Voeg de pasta toe aan het knoflookmengsel. Strooi de peterselie over het gerecht en schep het geheel even om. 
  8. Draai het vuur uit en giet nog een scheutje koude olie over je spaghetti aglio, olio e peperoncino.
  9. Serveer meteen. Bij voorkeur met mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven!

Mini-hamburgertjes met sappige tomaat uit de oven


    Geen opmerkingen: