woensdag 31 augustus 2016

Mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven

Kinderen zijn hier dol op: een ovenschotel van kleine hamburgertjes met plakjes sappige tomaat! En volwassenen natuurlijk ook. 


Proef zelf maar!

Mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven




Alles is te koop in Nederland!


Nederland is een rijk land. Er wordt volop geconsumeerd. Dat heeft zijn directe weerslag op het assortiment aan producten dat verkrijgbaar is in onze winkels. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel ergens kopen. Eigenlijk zijn wij hier niet anders gewend.


Geen bakker voor je brood


In veel buitenlanden is dat wel anders. 

Dat ondervonden wij aan den lijve tijdens de jaren dat wij woonden in landen, waar het levenspeil aanzienlijk lager lag. Vaak kon je er niet eens de meest basale etenswaren kopen. 

In onze woonplaats in Afrika was zelfs geen bakker waar je terecht kon voor je dagelijkse brood.


Brood from scratch


Brood bakken deed ik dus zelf, zoals ik al eens eerder vertelde. De meeste broden en broodjes maakte ik from scratch. Met de hand en een beetje hulp van mijn staande mixer.

Je begrijpt dat dat behoorlijk arbeidsintensief was. Daarom nam ik als het echt niet anders kon mijn toevlucht tot de broodmachine. 

Je kent ze wel: van die apparaten waar je alleen maar bloem, water, gist, zout, suiker en boter in hoeft te doen en dan gaat de rest vanzelf. 

De machine kneedt het deeg, laat het rijzen en bakt het. Na een uur of vier begint het heerlijk te ruiken in huis en uiteindelijk geven een paar langverwachte piepjes aan dat je kunt aanvallen! Supermakkelijk en het brood is best lekker, zij het niet zo lekker als handgemaakt brood.


Powercuts


Behalve de ingrediënten had ik alleen maar elektriciteit nodig om mijn gezin van brood te voorzien. 

En ja, daar zat hem nou vaak de kneep… In Afrika heb je niet altijd elektriciteit, helaas. 

Op de meest onhandige momenten zaten we van het ene op het andere moment zonder stroom. 

“Powercuts” noemden we dat. In sommige periodes gebeurde dat dagelijks en dan ook nog eens meerdere malen per dag. 

’s Avonds en ’s nachts was dat het vervelends. Overal in huis op vaste plekken stonden zaklampen, zodat ze in het donker voor het grijpen lagen. En dan gingen de kaarsjes aan. De eerste keer is dat gezellig, maar ik verzeker je: na een paar keer is de lol er wel vanaf!

Viel de stroom uit gedurende de dag, dan was dat ook van invloed op je gebak. 

Had je een taart of cake in je elektrische oven staan, dan kon je het schudden. Een paar uur later op hoop van zegen opnieuw beginnen was het enige wat je kon doen.


Powercut-brood


Ook de broodmachine werd niet gelukkig van een powercut. 

De machine moest vier uur aan een stuk stroom hebben; hij was niet geprogrammeerd om zijn werk voort te zetten waar hij gebleven was als de stroom weer opkwam. Ik maakte het brood dan verder met de hand af. 

Alleen, dat kon niet als het bakproces al begonnen was. Dan viste ik zo snel mogelijk de bakvorm met het half gebakken brood uit de machine en plaatste hem in de (natuurlijk niet voorverwarmde) gasoven om het brood verder af te bakken.

Meestal was het brood dat het resultaat was van zo’n powercut, “powercut-brood” dus, niet erg smakelijk. Maar weggooien was zonde.


Zelf paneermeel maken


Gelukkig hadden we daar iets op gevonden: van powercut-brood maakte ik geen boterhammen, maar paneermeel!

Ik sneed het brood in plakken, die ik verdeelde over de bakplaat van de oven. Na een klein halfuurtje op 150°C waren de sneetjes door en door droog en krokant. Even in stukken breken en dan in de foodprocessor. En klaar was mijn paneermeel!

Ook nu maak ik mijn paneermeel vaak zo. Niet van powercut-brood natuurlijk, maar van restjes die ik anders zou weggooien.


Schnitzels en bitterballen


Paneermeel heb ik eigenlijk altijd in huis. Om er krokante schnitzels van te maken of bitterballen mee te rollen.


Mini-kipschnitzels met tapenade met pijnboompitten



Luxe bitterballen met kip en madera


Paneermeel door je gehakt


En natuurlijk om er gehakt mee aan te maken. Een beetje paneermeel door het gehakt geeft heerlijk rulle gehaktballen, die niet compact en droog worden.

Ook in het onderstaande recept voor mijn Italiaanse mini-hamburgertjes gaan een paar eetlepels paneermeel. Samen met een ei, een scheutje olijfolie en een ruime hoeveelheid kruiden. 

Ze zijn bijzonder smaakvol én sappig. En ze worden nog sappiger door de plakjes tomaat, waarmee ik ze na het aanbraden een paar minuutjes bak in de oven. Verrukkelijk!


Mooie dunne hamburgers


Tip: weet je hoe je ervoor zorgt dat kleine hamburgers niet te veel opbollen in de pan tijdens het bakken (en dus eerder gehaktballetjes dan gehaktschijfjes worden)? 

Druk met je vingers in het midden van elk rauw hamburgertje een kuiltje. Zo blijven de burgertjes mooi plat!


Mini-hamburgertjes met Italiaanse kruiden


Pasta en aardappelpuree


Welk bijgerecht serveer je bij deze mini-hamburgertjes?

Wij eten ze het liefst met spaghetti aglio, olio e peperoncino, spaghetti met knoflook, olijfolie en een beetje Spaanse peper. Een supercombi! Ik zal je morgen het recept geven.

Ook lekker erbij: verse aardappelpuree, die je aanmaakt met een scheutje extra vergine olijfolie in plaats van boter!


Recept Mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven




Mini-hamburgertjes met tomaat uit de oven


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 5 ons rundergehakt
  • ±3 theelepels basilicum op olie (potje)
  • 1 theelepel gedroogde marjolein
  • ½ theelepel gedroogde rozemarijn
  • 1 theelepel gedroogde tijm
  • ½ theelepel gedroogde dragon
  • een mespunt salie
  • ±8 eetlepels paneermeel
  • 1 ei
  • 2 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 2 theelepels worcestersaus
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • pure olijfolie
  • 10 Tasty Tom-tomaatjes
  • nog wat extra vergine olijfolie
  • 30 blaadjes verse basilicum

Bereiding:

  1. Vermeng alle ingrediënten vanaf het gehakt tot en met de peper door ze samen te kneden.
  2. Maak een klein proefhamburgertje, bak dit in wat olie en proef of er nog wat extra zout , peper of basilicum bij moet.
  3. Vorm van het gehakt ±30 mini-hamburgertjes. Druk elk hamburgertje in het midden een beetje in met je vinger; zo blijven de hamburgers mooi plat tijdens het braden.
  4. Verhit 2 eetlepels olijfolie in een koekenpan en bak de hamburgertjes in een paar minuten goudbruin en net gaar.
  5. Vet een ruime ovenschaal in met pure olijfolie en verdeel de hamburgertjes over de bodem van de schaal.
  6. Snijd van elke tomaat heel dun de kontjes af, zodat de plakjes zo meteen goed blijven liggen op de hamburgertjes (bewaar de kontjes voor iets anders). Snijd elke tomaat in 3 plakjes. Leg op elk hamburgertje een plakje tomaat. Strooi een beetje zout en peper over de tomaatjes.
  7. Bak de schotel 5 à 8 minuten in een voorverwarmde oven van 175°C totdat de tomatenplakjes een beetje gaar zijn. Schenk nog een lekkere scheut extra vergine olijfolie over het gerecht.
  8. Garneer elk tomatenplakje met een blaadje basilicum.
  9. Serveer meteen.

Tips:

  1. Wil je de kruiden vervangen door verse kruiden, neem dan voor elke theelepel gedroogde kruiden 1 eetlepel gehakte verse kruiden. Vervang de basilicum liever niet door verse kruiden; basilicum op olie heeft een sterkere, zoetere smaak.
  2. In het blog hierboven geef ik een paar tips voor bijgerechten.

Geen opmerkingen: