donderdag 14 april 2016

Speltboterhammen met Hollandse garnalen, sla en een pikante saus

Niet veel tijd om te koken vandaag? Dan zijn deze speltboterhammetjes met Hollandse garnalen de oplossing! 


Ze zijn niet alleen verrukkelijk, ze staan ook nog eens in een mum van tijd op tafel!


Grijze Hollandse garnaaltjes: een delicatesse


Eén van de heerlijkste producten van Nederlandse (zee)bodem zijn ongetwijfeld die smaakvolle grijze Hollandse garnaaltjes. Nergens anders ter wereld kun je die krijgen behalve dan wellicht nog in een paar aangrenzende landen (in België maken ze er verrukkelijke kroketten van!). 

Allerlei soorten roze garnalen, van klein tot groot, kunnen ook lekker zijn, maar ze kunnen naar mijn mening bij lange na niet tippen aan verse, zilte, naar de zee smakende grijze garnalen.

Ik kan me nog herinneren, dat ze tijdens mijn jeugd in Zuid-Limburg vaak óf niet te krijgen waren (zo ver van de zee!) óf tegen een veel te hoge prijs.


Garnalen van de markt


Nadat ik voor mijn studie naar het ‘noorden’ – Utrecht! - ‘geëmigreerd’ was, kwam ik ze echter regelmatig tegen op de markt op het Vredenburg.

De grootste aantrekkingskracht hadden die enorme bergen met ongepelde garnalen, die er altijd zo uitdagend bij lagen in de kramen met voor mij als ‘binnenlander’ ongekend grote hoeveelheden verse vis. 

Met mijn krappe studentenbeurs kon ik ze me eigenlijk nooit permitteren...

Maar één keer in de zoveel maanden kwam mijn moeder op bezoek en die trakteerde traditiegetrouw niet op gebakjes, maar op zo’n kilootje ongepelde garnalen van de markt!


Gezellig samen garnalen pellen


We kochten er een vers stokbrood en een pakje roomboter bij en al pellend genoten we van een urenlange lunch. Ideaal ook om weer eens uitgebreid bij te kletsen.

Een stokbroodje garnalen eet ik nog vaak, al moet ik helaas bekennen dat ik het pellen bijna nooit meer zelf doe…


Snel: garnalensalade met speltbrood


Juist als ik niet veel tijd heb, is een onsje garnalen een uitkomst. Je zet er in een handomdraai een complete en heerlijke maaltijd mee op tafel!

Wat dacht je van het onderstaande receptje voor verse sneetjes speltbrood met gemengde sla en Hollandse garnaaltjes? 

De smaakmaker is een pikante mayonaise met geurige specerijen en een flinke scheut cognac, een twist op de klassieke cocktailsaus.

Ideaal om van te genieten op je terras of balkon tijdens één van die mooie lentedagen die ongetwijfeld nog gaan komen!


Recept Speltboterhammen met Hollandse garnalen, sla en een pikante saus


Speltboterhammen met Hollandse garnalen, sla en een pikante saus


Ingrediënten voor een snel hoofdgerecht voor 2 personen:

Voor de boterhammen:

  • 4 sneetjes speltbrood of ander brood dat je lekker vindt
  • 150 gram Hollandse garnalen
  • 75 gram gemengde sla met rucola
  • een bosje platte peterselie

Voor de saus:

  • 3 volle eetlepels mayonaise of halvanaise
  • 2 volle eetlepels tomatenketchup
  • 2 eetlepels cognac
  • ¼ theelepel pikant kerriepoeder
  • ¼ theelepel chilipoeder
  • een forse mespunt pikant paprikapoeder
  • 2 eetlepels versgeknipte bieslookringetjes

Bereiding:

  1. Roer een sausje van alle sausingrediënten. Proef de saus en voeg eventueel nog een beetje van een van de ingrediënten toe. De saus mag best pikant zijn.
  2. Scheur of snijd de peterselie in stukjes en meng deze door de sla.
  3. Leg op elk bord 2 sneetjes brood.
  4. Verdeel de sla over het brood.
  5. Drapeer her en der wat lepeltjes saus over de sla. Zet het restje in een apart kommetje op tafel.
  6. Strooi de garnalen over het gerecht.

Geen opmerkingen: