maandag 5 december 2016

Kerstpasteitjes gevuld met een romige kippenragout met madera

Als kind kon ik me geen kerstontbijt voorstellen zonder pasteitjes. Misschien herkent een van jullie dat nog wel van vroeger. Of misschien eet je zelf ook pasteitjes op kerstochtend!


Terwijl wij ons nog aan het aankleden waren, zette mijn moeder de oven vast aan met daarin de gevulde pasteitjes met kippenragout, ‘videekes’ zoals ze in het zuiden ook wel worden genoemd. In no time rook het hele huis ernaar: zo feestelijk! Voor mij rook dat naar kerst!



Kerstpasteitjes gevuld met een romige kippenragout met madera


Op de een of andere manier is dat gebruik er uitgesleten. Jammer misschien, maar er zijn natuurlijk weer een heleboel andere lekkere kersthapjes voor in de plaats gekomen!

Pasteitjes sieren bij mij wel regelmatig de brunchtafel of ze staan tijdens de kerstlunch op het menu. Op 27 december, als ik ondertussen ruim verzadigd ben door alle overdadige kerstetentjes, serveer ik ze soms zelfs als warme maaltijd; met een salade erbij.

Ik vul de pasteibakjes niet meer vóór het verwarmen, zoals dat door de generatie van mijn moeder werd gedaan. Daardoor verliest het bladerdeeg een hoop van zijn knapperigheid en de ragout droogt in de oven snel uit.

Bij mij gaan de bakjes los in de oven en ondertussen verwarm ik de ragout, die ik vaak al eerder heb gemaakt. Ik snijd nog even wat peterselie en een beetje krokante prei en dan kan ik de borden gaan opmaken.

Op elk bord gaat een pasteibakje. Daar schep ik een forse lepel ragout in. En ernaast schep ik nog meer ragout; daar kun je immers nooit genoeg van krijgen! Ik garneer het geheel met de peterselie en de prei en klaar!

Aan tafel!!


Recept Kerstpasteitjes gevuld met een romige kippenragout met madera


Hoe maak je de lekkerste pasteitjes voor de kerst?


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen of een lunchgerecht voor 8 personen:

  • 4 niet te kleine kipfilets
  • 1 liter water
  • 2 kippenbouillonblokjes
  • 2 sjalotjes in ringetjes gesneden
  • 2 worteltjes in stukken gesneden
  • 4 takjes bladselderij
  • 1 prei in stukken gesneden
  • 2 stukjes foelie
  • ½ theelepel mild kerriepoeder
  • een paar korrels zwarte peper
  • 120 gram plantaardige margarine
  • 120 gram bloem
  • ¼ liter slagroom
  • madera
  • versgemalen zwarte peper
  • 1 dunne prei
  • een bosje platte peterselie
  • 8 kerstpasteibakjes (kant-en-klaar)

Bereiding:

  1. Breng het water aan de kook met daarin alle ingrediënten tot en met de korrels peper. Laat de kip gedurende een dik halfuur zachtjes garen in de bouillon.
  2. Neem de kip uit de bouillon en snijd hem in kleine dobbelsteentjes.
  3. Schep met een schuimspaan ook de andere ingrediënten uit de bouillon. Deze worden niet meer gebruikt. Je zou de bouillon ook kunnen zeven als je dat makkelijker vindt.
  4. Meet de hoeveelheid bouillon af en vul hem eventueel met wat extra water aan tot 8 dl.
  5. Smelt de margarine in een steelpan. Roer de bloem er doorheen totdat er geen klontjes meer zijn. Laat dit mengsel enkele minuten op een zacht pitje door en door heet worden.
  6. Voeg vervolgens beetje bij beetje de bouillon toe. Roer elke keer totdat de bouillon volledig is opgelost. 
  7. Maak de ragout op smaak met de slagroom, een fikse scheut madera en wat versgemalen zwarte peper. Proef of er nog extra zout nodig is.
  8. Meng de kipdobbelsteentjes door de ragout.
  9. Verwarm de pasteibakjes volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking in de oven.
  10. Snipper de prei heel fijn en was hem goed. Snipper ook de peterselie.
  11. Vul de pasteitjes met de ragout en schep de rest van de ragout naast de pasteitjes op de borden.
  12. Garneer de borden met wat preisnippers en de gehakte peterselie.

Tips:

  1. Je kunt de ragout ruim van tevoren bereiden. Verwarm hem in de pan onder toevoeging van een klein beetje water.
  2. De prei geeft de ragout een krokantje én een beetje een pikante smaak. Gebruik hem puur voor de garnering en laat hem niet mee garen in de ragout; daar wordt hij zacht van en dat is niet de bedoeling!
  3. Veel mensen vinden het lekker om gebakken champignons door de kippenragout te scheppen. Ik ben daar zelf niet zo'n voorstander van: dan worden de paddenstoelen naar mijn smaak te zacht. Wil je champignons gebruiken voor je pasteitjes, snijd ze dan plakjes, bak ze lekker krokant en gebruik ze net zoals de prei voor de garnering. Laat in dat geval de prei weg.

Ik wens je gezellige én lekkere kerstdagen!


Geen opmerkingen: