vrijdag 9 september 2016

Ciabatta crostini met vleeswaren en uienmarmelade

Heb jij gisteren ook meteen mijn overheerlijke uienmarmelade gemaakt?


Mocht je nog een restje over hebben, dan heb ik daar een prima bestemming voor: gebruik het voor de garnering van in de pan geroosterd ciabattabrood belegd met verse ham of gehaktbrood!



Recept Ciabatta crostini met vleeswaren en zelfgemaakte uienmarmelade


Overheerlijke belegde ciabattabroodjes


Dit smakelijke gerecht kost maar een paar minuten van je tijd en het wordt gegarandeerd smikkelen!

Ik ging er even snel voor naar mijn favoriete biologische supermarkt Marqt. Zo blij dat die bij mij om de hoek ligt!

Daar kocht ik: 
  • 2 ciabattabroden 
  • 2 ons biologische achterham 
  • 2 ons van hun in plakjes gesneden Limburgse gehaktbrood


Limburgs gehakt van Saveurs uit Maastricht


Dat laatste betrekken ze van Saveurs uit Maastricht en het is werkelijk onovertroffen! 

Vooral die dikke paneerlaag aan de buitenkant… 

Precies zoals ik me de Limburgse gehaktballen uit mijn jeugd herinner!


Crostini met Limburgs gehakt en uienmarmelade


Zó maak je mijn boterhammetjes met vleeswaren en uienmarmelade 


Thuis sneed ik de ciabatta’s in plakjes. Ondertussen verwarmde ik alvast mijn koekenpan. Ik streek één kant van alle plakjes in met een beetje zonnebloemolie. Je kunt ook een andere olie nemen, maar ga wel voor eentje met een neutrale smaak.

Alleen de besmeerde kant van de sneetjes bakte ik in de koekenpan. Zo werd die kant lekker krokant en bleef de andere kant nog een beetje spekkig, hetgeen net zo lekker is van ciabatta. De sneetjes die klaar waren legde ik op een rooster en niet op een bord.

Daarna ging alles op tafel, inclusief een schaaltje met de uienmarmelade van gisteren. Overigens, die had ik wel een uur van tevoren al uit de koelkast gehaald, want op kamertemperatuur heeft hij de meeste smaak.


Zelfgemaakte uienmarmelade


Aan tafel maakte ieder zelf zijn eigen boterhammetjes: eerst een sneetje ciabatta-toast (met de krokante kant naar boven) en daarop een gulle portie ham of gehaktbrood. De uienmarmelade met zijn zoete, gefruite smaak maakte er meteen een delicatesse van!

Lekker glaasje rosé erbij. We hebben genoten!


Trouwens, deze crostini zijn zo lekker dat het absoluut de moeite waard is om de uienmarmelade er speciaal voor te maken! Je hoeft niet op restjes te wachten, mocht ik dat soms gesuggereerd hebben…


Geen opmerkingen: