dinsdag 21 juni 2016

Hartige scones met chorizo, rode puntpaprika en kaas

Wat eet je het liefst: Spaans of Engels?

Ja, ik weet het. Dat is een rare vraag! En ook een beetje een domme vraag, want ik ben niet eens geïnteresseerd in je antwoord. Mijn recept van vandaag is namelijk Spaans en Engels tegelijkertijd. 

Dus je hoeft helemaal niet te kiezen!


Gisteren bakte ik hartige Britse scones met een Spaanse vulling van blokjes chorizo. De combi bleek voortreffelijk! 


Staan deze Spaans-Britse scones vandaag bij jou op het menu?


Hartige scones met chorizo, rode puntpaprika en kaas


Uitgebreide high tea


Ik hou ervan mijn familie, vrienden – en mezelf natuurlijk!! – te trakteren op een uitgebreide high tea.

Ik beleg wat sandwiches, bak een flinke portie scones en verzin wat zoete verwenbakseltjes. Ik geef het grif toe: ik antwoord niet gauw “Nee” op de vraag “Mag het een schepje suiker meer zijn?”…


Soms mag het wat minder zoet


Maar af en toe heb ik behoefte aan een wat hartigere high tea. 

Dan halveer ik de hoeveelheid zoete scones (helemaal zonder is een high tea geen echte high tea, toch?). 

En ik perk de keuze in cakes en koekjes wat in. 

Toch is mijn menukaart op zo’n middag langer. Want ik serveer dan minimaal één hartige amuse; een theekopje met soep, een klein saucijzenbroodje, een speciaal toastje, een hippe verrine met salade, etc. 

En na de sandwiches tover ik warme hartige scones op tafel!


Ik ben een fan van hartige scones  


Nu zie ik de vraagtekens al verschijnen in je ogen: “Hartige scones?” 

De kans bestaat dat je die nog nooit gegeten hebt. 

Eigenlijk bak je hartige scones precies zoals de zoete versie. Alleen de suiker laat je weg. En in plaats daarvan voeg je geraspte kaas en eventueel andere hartige ingrediënten toe. 

Allerlei variaties zijn mogelijk: je kunt het zo gek niet bedenken.

Ik bakte al eens scones met zongedroogde tomaten en basilicum. Die belegde ik met heerlijk romige mozzarella. En scones met kaas en bieslook, maanzaadscones met spekjes en gruyère, scones met spekjes en kummel… 

Allemaal even lekker!


Scones met zongedroogde tomaten en basilicum



Hartige scones met chorizo, rode puntpaprika en kaas


En gisteren dus scones gevuld met piepkleine blokjes pikante chorizo. En stukjes rode puntpaprika, wat geraspte oude kaas, een teentje knoflook en gesnipperde Spaanse peper! 

Ik at ze vers uit de oven. Even opensnijden, een likje roomboter erop en… mmmmm!

Ik denk dat deze Spaans-georiënteerde scones prima passen in een high tea met meer mediterrane smaken.

Gisteren at ik er trouwens geen hele high tea bij. Ik serveerde ze als bijgerecht bij een Spaanse aardappelsoep met gepofte knoflook. Heerlijk! 

Overigens, voordat je ernaar gaat vragen: het recept voor de soep volgt morgen!


Spaanse aardappel-knoflooksoep


Hartige scones en soep: a match made in heaven!


Eigenlijk doe ik dat vaker: hartige scones serveren bij de soep. Dat is een gouden combinatie. Zo maak je van elke soep meteen een maaltijdsoep!

En de scones die ik nog over had? Die legde ik vandaag even in de magnetron om ze op te warmen. Zo had ik meteen een heel speciale lunch!

Tip: je kunt hartige scones zelfs heel goed invriezen. Wel meteen opeten nadat ze uit de magnetron komen!

Ik hoop dat ik je nu lekker genoeg gemaakt heb om je eens te wagen aan het onderstaande recept. Ik garandeer je: het is absoluut de moeite waard!


Recept Hartige scones met chorizo, rode puntpaprika en kaas


Hartige scones met chorizo, rode puntpaprika en kaas


Ingrediënten voor ±12 hartige scones:

  • 250 gram bloem
  • 2½ theelepel bakpoeder
  • 100 gram grof geraspte oude kaas
  • 30 gram koude plantaardige margarine
  • 40 gram koude roomboter
  • 1 teentje knoflook uit de pers
  • 1 ei, losgeklopt in een kopje
  • 125 ml zure room
  • 80 gram chorizo in plakken van ½ cm dik
  • ¼ rode puntpaprika
  • ¼ Spaanse peper
  • 3 eetlepels in ringetjes geknipte bieslook
  • een handje bloem voor het bestuiven van het werkvlak
  • een beetje margarine voor het invetten van de bakplaat
  • roomboter voor het besmeren van de scones

Bereiding:

  1. Scones worden lekker licht wanneer het deeg zo weinig mogelijk bewerkt wordt. Daarom worden de eerste handelingen uitgevoerd met de pulsknop van de foodprocessor. Heb je geen foodprocessor, werk dan met koude handen, gebruik alleen de vingers in plaats van de volle hand en werk zo snel mogelijk. Zet alle ingrediënten van tevoren klaar, zodat er geen vertraging ontstaat tijdens het werken. Met name de boter en de margarine mogen niet warm worden. Dan wordt het resultaat plakkerig.
  2. Vet een bakplaat in met margarine. Verwarm de oven voor tot 175°C (conventionele oven met onder- en bovenwarmte).
  3. Snijd de chorizo in blokjes van ½ x ½ x ½ cm.
  4. Snijd de puntpaprika in stukjes van ongeveer dezelfde maat als de chorizo.
  5. Verwijder de zaadjes en de zaadlijsten uit de Spaanse peper en snipper het vruchtvlees fijn.
  6. Vermeng de bloem, het bakpoeder en de kaas in de foodprocessor goed.
  7. Snijd de boter en de margarine snel in dunne plakjes en voeg deze toe aan het bloemmengsel. Meng de vetten met een paar korte pulsen even door het meel. Het geheel wordt dan wat kruimelig.
  8. Voeg vervolgens in één keer de zure room, de knoflook en de helft van het ei toe (bewaar de rest van het ei). Puls nog een paar keer en haal het deeg meteen uit de machine zodra het enige samenhang begint te vertonen.
  9. Leg het deeg op het werkvlak en strooi er de chorizo, de paprikastukjes, de Spaanse peper en de bieslook overheen. Verdeel de ingrediënten met kleine kneepjes van de vingertoppen snel door het deeg. Stop weer zo gauw mogelijk.
  10. Rol het deeg zonder veel druk uit op een licht met bloem bestoven werkvlak totdat het een dikte heeft van zo’n drie centimeter.
  11. Spoel een scherp uitstekertje met een diameter van 4 à 5 cm even af onder de koude kraan. Droog het niet. Steek er 12 rondjes mee uit het deeg (restjes kun je voorzichtig nog een keer uitrollen).
  12. Leg de scones op de bakplaat en bestrijk de bovenkanten met het resterende ei.
  13. Bak de scones in ±18 minuten totdat ze net gaar zijn en licht bruin gekleurd.
  14. Neem de scones van de bakplaat en laat ze tot halfwarm afkoelen op een rooster.
  15. Snijd aan tafel de scones open en besmeer ze met een likje roomboter. 

Tips:

  1. Scones kunnen, mits goed afgedekt, een paar dagen bewaard worden. Piep ze dan vóór het serveren even op in de magnetron (op half vermogen). Halfwarm zijn ze het allerlekkerst!
  2. Nog meer tips voor het bakken van scones? Ga dan even naar mijn post met het basisrecept voor zoete scones!

Geen opmerkingen: