vrijdag 15 april 2016

Maaltijdsalade van gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla

Vers, gezond, snel en natuurlijk heel erg lekker: deze salade met gemarineerde garnalen wil je wel elke dag op tafel zetten!


Roze garnalen met een smaakje


Ik wil graag nog even terugkomen op mijn blog van gisteren

Ik weet dat ik toen beweerde dat roze garnalen minder smaakvol zijn dan de kleine Hollandse garnaaltjes. 

Nee, die uitspraak ga ik niet intrekken, maar ik ga hem wel nuanceren. Roze garnalen kunnen ook smaakvol zijn; tenminste als je ze dat smaakje meegeeft!

In het Verre Oosten leerde ik dat garnalen in alle soorten en maten verrukkelijk zijn in een geurige Indiase curry, in een Maleisische of Thaise noedelsoep of in een Chinese roerbakschotel. In een gerecht met veel specerijen komen ze prima tot hun recht!

Ook in Zuid-Europa maken ze heerlijke hapjes met garnalen. Voor een Spaanse tapa marineer ik ze vaak in een mengsel van olijfolie, citroensap, knoflook, Spaanse peper en tuinkruiden.


Gemarineerde garnalen in een maaltijdsalade


Ik ben zo dol op die gemarineerde garnalen, dat ik ze ook graag serveer als hoofdgerecht: ik vul er dan een salade mee!

Op een mooi bord leg ik een licht met olijfolie en citroensap aangemaakte salade van diverse soorten sla, ringetjes bieslook, grof gesneden platte peterselie en basilicumblaadjes. Op zich al erg lekker, maar dan zijn we er nog niet. 

Ik snijd wat artisjokkenharten (in olie) in kleinere stukken en ik snipper een mooie geroosterde paprika. Beide groenten verdeel ik over de kruidensla.

Als de kroon op het werk mogen de gemarineerde garnalen erover. Lekker brood met een likje gezouten roomboter erbij en dan genieten!

Zo zet je in weinig tijd een verrukkelijke en gezonde maaltijd op tafel!

Tip: je kunt deze salade in kleinere porties ook als voorgerecht of zelfs als amuse serveren.


Recept http://culinairebagage.blogspot.nl/2016/04/maaltijdsalade-van-gemarineerde-garnalen-artisjokkenharten-en-kruidensla.html


Maaltijdsalade van gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla


Ingrediënten voor een maaltijdsalade voor 2 personen:

Voor de gemarineerde garnalen:

  • 2 ons middelgrote (gare en gepelde) roze garnalen
  • enkele eetlepels extra vergine olijfolie
  • 1 à 2 eetlepels versgeperst citroensap (naar smaak)
  • ½ Spaanse peper, zonder zaadlijsten, zeer fijn gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, zeer fijn gesnipperd
  • 3 eetlepels gehakte platte peterselie
  • 1 eetlepel gehakte verse tijmblaadjes

Voor de salade:

  • 100 gram gemengde sla met rucola
  • een bosje platte peterselie, grof gehakt of in stukjes gescheurd
  • 2 eetlepels in ringetjes geknipte bieslook
  • de blaadjes van een bosje basilicum, heel
  • 1 potje artisjokkenharten (in olie)
  • 1 grote geroosterde rode puntpaprika (uit pot)
  • versgeperst citroensap naar smaak
  • extra vergine olijfolie naar smaak
  • zout en versgemalen zwarte peper

Voor erbij:

  • een paar sneetjes lekker brood
  • (gezouten) roomboter

Bereiding:

  1. Roer een marinade van alle ingrediënten vanaf de olijfolie tot en met de tijmblaadjes.
  2. Schep de garnalen erdoorheen en laat ze minstens 4 uur, maar het liefst een heel etmaal marineren. Zet ze daartoe afgedekt in de koelkast.
  3. Laat de artisjokkenharten uitlekken en snijd ze in wat kleinere stukjes.
  4. Snijd de paprika in kleine blokjes.
  5. Scheur de sla in wat kleinere stukjes. Bestrooi hem met wat zout en peper en schep er een beetje citroensap en olijfolie doorheen. Maak hem lekker op smaak.
  6. Verdeel de sla over 2 grote borden. Strooi de verse kruiden eroverheen.
  7. Verdeel ook de artisjokkenharten en de paprikastukjes over de salade.
  8. Als laatste mogen de gemarineerde garnalen op de salade gelegd worden.
  9. Serveer de salade met brood met (gezouten) roomboter.

Tips:

  1. Je zou de gemengde sla ook kunnen aanmaken met de marinade van de garnalen in plaats van met vers citroensap en olijfolie. De smaak van het gerecht wordt dan wat minder fris en wat knoflookachtiger. De salade wordt echter wel wat pikanter en steviger van smaak. Aan jou de keus!
  2. Serveer de gemarineerde garnalen zonder salade voor een heerlijke Spaanse tapa!

Recept Gemarineerde garnalen


Geen opmerkingen: